گوگل دیتا استودیو (Google data studio) چیست و چه کاربردی دارااست؟

در اين وبلاگ به راائه مطالب تخصصي و مهم در باره سئو مي پردازيم

گوگل دیتا استودیو (Google data studio) چیست و چه کاربردی دارااست؟

۲ بازديد

صاحبان کسب و کار، برای احتساب تلاش استخراج و کارشون در فضای دیجیتال، از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس،سئو در مشهد  گوگل تگ منیجر، گوگل سرچ کنسول و… استعمال می‌کنن. حالا هنگامی بیزنس خیلی پرورش می‌کنه و تعداد داده ها و مخاطبان زیاد میشه نیاز است که داده ها کلیه این ابزارها رو برای احتساب عالی و اشکار‌خیس، یکجا و به طور تصویری داشته باشیم.

دقیقا اینجاست که گوگل دیتا استودیو مداقه پیدا می‌کنه.

Google data studio چیست؟
به گفته ویکی پدیا، «Google Data Studio یک ابزار آنلاین برای تبدیل داده‌ها به نقل از‌های آموزنده و داشبوردهای قابل تهیه رایا پارس و تنظیم میباشد که به وسیله Google در 15 مارس 2016 تحت عنوان بخشی از مجموعه سازمانی Google Analytics 360 معرفی گردیده‌است.»

بی آلایش‌خیس بخوام بگم، دیتا استودیو کارش تصویر سازی داده‌ها و تهیه گزارش از این داده‌هاست.

شما توی دیتا استودیو می‌تونید گزارش‌های فردی سازی گردیده بسازید و اونا رو با اشخاص سازمان‌تون به اشتراک بذارید.what is seo  در واقع توی دیجیتال مارکتینگ، برای تصمیم گیری صحیح نیاز داریم که داده ها رو از منابع متفاوت، به طور انباشته شده جلوی دیده‌مون داشته باشیم؛ تا در غایت بتونیم شایسته ترین تصمیم رو بگیریم.

این منابع، از گوگل آنالیتیکس گرفته تا داده ها فروش، CRM و… رو می‌تونیم به دیتا استودیو متصل کنیم.

گوگل دیتا استودیو به چه منابعی متصل میشه؟
خدمت‌های گوگل مثل گوگل ورقه، گوگل سرچ کنسول، یوتیوب و…
پلتفرم‌های مارکتینگ گوگل مثل گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز و…
مقر داده‌هایی مثل «My Sql» ،«Big query» و…
«Google Cloud Storage»
و خیلی از منابع دیگه که هر روز هم به تعدادشون اضافه می‌شه.
قسمت‌های اصلی گوگل دیتا استودیو
پیش از آشنا شدن با اصطلاحات و نمودارهای دیتا استودیو، بهتره با قسمت‌های اصلیش آشنا بشید که عبارتند از: گزارش‌ها، منبع داده‌ها، اکسپلورر، آلبوم گزارش و اتصال به منبع دیتا.

گزارش‌ها (Reports)
از این نصیب می‌تونید به همه گزارش‌ها دسترسی داشته باشید؛ همینطور اینجا می‌تونید مشخص نمایید که هر گزارش مرتبط با چه فردی است.

منبع داده‌ها (Data Sources)
اینجا لیست همه ابزارهایی که به دیتا استودیو متصل گردیده رو در چنگ دارید. گذشته‌خیس هم گفتم که می‌تونید حدود 220 تا ابزار رو به دیتا استودیو متصل نمایید.

اکسپلورر (Explorer)
این نصیب از دیتا استودیو بیشتر شرایط آزمایشی داره؛ یعنی فارغ از اینکه خدشه‌ای توی گزارش اساسی ایجاد کرد بشه، می‌تونید هر تغییری خواستید انجام فرمائید؛ در غایت اگه همگی تغییرات صحیح بود ذخیره‌ش فرمایید.

آلبوم گزارش (Gallery)
توی این قسمت چندین گزارش فراهم و پوسته آماده برای گزارش وجود داره که می‌تونید به دلخواه یکیش رو تعیین کنید.

اتصال به منبع دیتا (Connect to data)
این بخش برای افزودن منابع داده می باشد. منابعی که می‌خواید داده ها‌شون رو برای تنظیم گزارش به دیتا استودیو منتقل فرمایید، از اینجا متصل میشن.

بهتره اول از همه آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول رو متصل نمائید؛ زیرا مسلما داده ها مهم‌تری دارن.

متریک و دیمنشن یعنی چی؟
پیش از اینکه بخوام گونه های نمودارها و جدول‌ها رو در گوگل دیتا استودیو بهتون معرفی کنم، بهتره با مضمون‌ متریک (Metric) و دیمنشن (Dimention) و تفاوت‌شون آشنا بشید.

Dimention
به تمامی داده‌هایی که از جنس بُعد می باشند می‌گیم دیمنشن. منظورمون از بُعد چیه؟ یک‌سری از داده‌ها مثل گویش، جنسیت، نوع مرورگر و… که قابل اندازه گیری نیستن، جزو گروه دیمنشن قرار می‌گیرند.

Metric
موقتا خلاف دیمنشن، به داده‌هایی که از محصول عددی و قابل اندازه گیری هستن می‌گیم متریک.

تعداد Session، تعداد User و از این قبیل داده‌ها جز داده‌های متریک قرار میگیرند.

اشکال نمودار در google data studio
دیتا استودیو نمودارهای خیلی متنوعی رو برای تصویرسازی داده‌ها در اختیارتون قرار میده. از نمودارهای دایره‌ای گرفته تا گونه های جدول‌ها رو می‌تونید توی دیتا استودیو ملاحظه کنید و ازشون به کار گیری فرمائید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.