جستجوی معنایی (Semantic Search) چیست؟

در اين وبلاگ به راائه مطالب تخصصي و مهم در باره سئو مي پردازيم

جستجوی معنایی (Semantic Search) چیست؟

۲ بازديد
جستجوی معنایی (Semantic Search) طرز تازه گوگل در فهم ظریف‌خیس و درست‌خیس مقصود مخاطبان کاوش کننده از روش آشنایی عالی کلمه ها میباشد. تحت عنوان مثال در حالتی که کلمه فردوسی را کاوش نمائید گوگل از روش جستجوی معنایی متوجه می‌گردد که مراد شما به عبارتی شعر سرا گرانقدر حکیم فردوسی می‌باشد خیر میدان فردوسی؛ از این رو داده ها مفیدی را براساس خلق کاربرانی که قبل از شما واژه فردوسی را کاوش کرده‌اند، مطالعه، توده‌آوری و در اختیارتان قرار می دهد یا این که در حالتی که اهل مشاهده فیلم ارباب رینگ‌ها باشید می‌دانید که اسم شخصیت بد ذاتی که رینگ در وجود «اسمیگل» به وجود آورد، گالوم هست. اما فرض نمایید که شما اسم آن را فراموش کرده‌اید سئو در مشهد و در همین زمان قصد دارید درخصوص تاریخچه این شخصیت بدانید و با جستجوی عبارت جان دار ترسناک در ارباب رینگ‌ها، گوگل خواسته شما‌را ادراک می‌نماید و برگه ویکی‌پدیای گالوم را اکران میدهد البته در قبل اگر این عبارت را کاوش می‌کردید گوگل درک صحت از عبارات نداشت و برای اکران نتیجه ها، پیرو صفحاتی میرفت که صرفاً واژه یا این که عبارت متبوع در آن ها بود. در واقعیت جستجوی معنایی به امداد الگوریتم‌های خاص، هوش تصنعی، رسیدگی منابع اطلاعاتی بزرگ، فهم توسعه یافته‌ای از غرض جستجوگر به همپا داشته و این امکان را داراست که مجاورت‌ترین و ظریف‌ترین جواب‌ها را به اکران بگذارد. در واقعیت جستجوی معنایی یک دگرگونی نوین در دنیای seo به‌وجود آورده و به‌دنبال آن بخش اعظمی از بهینه سازی امور مجاب شدند که رفتارهای گذشته خویش را تغییر‌و تحول دهند و از تکنیک‌های نو برای بهینه سازی کردن سایت به کارگیری نمایند. ما درین محتوا از وبسایت دکتر کسب و کار قصد داریم شما را کاملا با جستجوی معنایی آشنا کنیم، پس تا انتهای محتوا هم پا ما باشید.

جستجوی معنایی (Semantic Search) یک تکنیک جستجوی داده ها میباشد که صرفا براساس لغت ها کلیدی حاصل رایا پارس کاوش را تروتمیز نمی‌نماید بلکه مبتنی بر شعور مضمون‌ کلماتی که مخاطب در کاوش به کار گیری کرده، حاصل را تروتمیز می‌نماید. جستجوی معنایی به امداد آشنایی، درک، تجزیه و مطالعه عبارت کاوش گردیده، تطبیق الگوریتم‌های زبان طبیعی، مفاهیم و مترادف‌ها، شایسته ترین و ظریف‌ترین داده ها را از مقر‌های داده ها، وبسایت‌ها و بقیه منابعی که در وب وجود داراست تهیه و در حاصل کاوش برای یوزرها اکران میدهد. در واقع غرض گوگل از جستجوی معنایی،what is seo فهم و شعور زبانی میباشد که بشر‌ها طبیعتا و روزانه از آن به کار گیری می‌نمایند. همینطور این نوع کاوش درپی بهبود دقت کاوش و فهم مقصود کاوش گر از روش معنای متنی بوده و قابلیت کسب جواب‌ها و اکران نتایج ظریف و فردی‌سازی گردیده را داراست. از این رو موتورهای کاوش قادرند از روش این کاوش کوئری‌های متفاوت را ادراک نمایند و دریابند که چه مواقعی سبب ساز ساخت یک کوئری بوسیله استفاده کننده می‌شود و یوزرها از جستجوی کوئری متبوع چه انتظاراتی دارند. گوگل وقتی که قصد دارد محتوای مرتبط با یک کوئری را تشخیص دهد، دست اندرکاران مختلفی را در لحاظ می گیرد که در‌این قسمت به آن‌ها می پردازیم.

سابقۀ جستجوی کاربر
شرایط جغرافیایی کاربر
با هم‌آیی عبارات و مسافت میان آنان (Co-Occurrence)
دامنه‌های پیوند داده گردیده به اسناد و متن‌ها مرتبط به آیتم کاوش
مختصات کوئری (انواع گوناگون نوشتاری یک کلمه و واژه، مختصات املائی و ...)
سوابق جستجوی عمومی (جستجوهایی که در دوران‌های زمانی مجاورت و پشت سرهم انجام شده‌اند و با جستجوی مخاطب مرتبط است.)

جستجوی معنایی چه اهمیتی داراست؟

یکی مهم‌ترین دلایل مداقه فزاینده جستجوی معنایی، جستجوی صوتی هست که معمولاً با جملات و عبارات طولانی‌خیس اعمال میشود. Siri و Alexa دستیارات صوتی گوگل و بقیه ابزارهای جستجوی صوتی برای اینکه یوزرها را به نتایج دلخواه کاوش برسانند بایستی به دانش دورنما و فهم ظریف معنایی تبارک دسترسی داشته باشند.

ابهام زبان یکی از دیگر از کارداران التفات این کاوش است، فارغ از اینکه استفاده کننده از کدام زبان برای کاوش استعمال می‌نماید، اکثری از لغت ها دارنده معانی زیادی میباشند؛ به این ترتیب جهت ارائه نتیجه ها مرتبط‌خیس، موتورهای کاوش می بایست بتوانند عبارت کاوش را در متن پژوهش نمایند. تحت عنوان مثال یک موتور کاوش بایستی بین کلمه table (میز) و table (جدول) تمایز قائل گردد که‌این امر بدون محاسبه معنایی قابلیت‌پذیر وجود ندارد اما جستجوی معنایی این نوع جستجوها را سهل وآسان کرده، به صورتی که صرفا با قرار دادن واژه و کلمه در متن، این دستور را اجرا میدهد. از سایر دلایل عنایت جستجوی معنایی می‌توان نکات زیر را برشمرد.

1. به کار گیری یوزرها از کلمه ها متنوعی که مشابه محتوای متبوع وجود ندارد: همانگونه که می دانید اکثر وقت ها یوزرها در حین کاوش از عبارات متنوعی استعمال می‌نمایند که دقیقاً مشابه محتوای متبوع وجود ندارد یا این که در بعضی مواقع هنگام جستجوی مخاطب نمی‌داند که به چه شکل پرسش خویش را مطرح نماید. تحت عنوان مثال فکر کنید که رادیو آهنگی را پخش می‌نماید و شما آن نوا را می‌پسندید ولی نام آهنگ و خواننده را نمی‌دانید؛ از این رو شروع به جستجوی قسمت‌هایی از متن نوا در گوگل میکنید و گوگل از روش جستجوی معنایی مضمون‌ سرچ شدۀ شما را درک کرده و محتوای ظریف و مورد نظرتان را در نتایج گوگل برای شما به اکران می گذارد.

2. جستجوهایی که به طور ناخواسته مبهم می باشند: جذاب می‌باشد بدانید که حتی‌در گویش انگلیسی نسبتاًً 40 درصد کلمه ها دارنده معانی متفاوتی هستند یا این که اسامی اکثری وجود داراست که تحت عنوان صفت، فعل یا این که هردو آنان به‌عمل میروند و این مورد بسیار چالش برانگیز میباشد اما جستجوی معنایی درصدد هست که‌این بحران را رفع نماید.

3. لزوم ادراک ارتباط ها میان سلسله مراتب لغوی و entityها

4. درنظر خریداری نمودن علایق و تمایلات فردی

در واقعیت گوگل و بقیه موتورهای کاوش در شناسایی ماهیت‌های متعدد و ایجاد کرد جواب برای سوالات گوناگون دارای تخصص شده است. این عمل را از روش رابطه دادن داده‌ها که جستجوی کار کشته‌خیس و مرتبط‌تری را ساخت می‌نماید، انجام میدهد و به سوال‌ها به طور الگوریتم شعور گردیده جواب ظریف میدهد. بنابراین جستجوی معنایی فرآیند رابطه دهی، سازمان‌دهی و نظم‌دهی داده ها به صورت معنایی به وظیفه‌ای برای موتورهای کاوش تبدیل شده است و با شعور کلیۀ این داده‌ها و داده ها قابلیت و امکان شایسته ترین سود تهیه کردن تجارب کاربر را به حداکثر می رساند.

چرا موتور های کاوش در ادامه جستجوی معنایی می باشند؟

همانگونه که می‌دانید یوزرها همواره در ادامه نتیجه ها ظریف، کاربردی و اثرگذار می باشند؛ از این رو گوگل و بقیه موتورهای کاوش دریافتند که تفحص لغت ها کلیدی برای اکران حاصل کاوش کفاف نمی دهد بلکه می بایست مفاهیم جستجوی یوزرها را شعور نمایند و از میان کلیۀ اطلاعات دردسترس در بستر وب، مرتبط‌ترین و ظریف‌ترین نتیجه ها را به یوزرها ارائه نمایند که جستجوی معنایی، شایسته ترین تکنیک است. در واقعیت جستجوی معنایی برای یک موتور کاوش به معنای اسپم (هرزنامه) کمتر، وسعت داده ها بیشتر، شعور عالی از مقصود جستجوی استفاده کننده و جستجوی مجاورت‌خیس و ظریف‌خیس به گویش طبیعی انسان هست.

شاید هر روز با جستجوی معنایی سروکار داشته باشید اما به آن اعتنا نکرده باشید. ما در این قسمت قصد داریم شمارا با بعضا از مهم ترین کاربردهای جستجوی معنایی در معاش روزانه آشنا کنیم.

شناسایی و دستکاری کلمه ها کاوش گردیده: یک کدام از کاربردهای جستجوی معنایی، شناسایی عبارات نادرست از نظر نگارشی، املائی و اصلاح آن‌هاست. به طبعً برایتان اتفاق افتاده است املای عبارتی که در موتور کاوش وارد نمودید، نادرست باشد و هنگامی که بر روی آیکون ذره‌در بین کلیک می‌کنید، گوگل به طور خود کار ورژن درست و دستکاری گردیده عبارت جستجوی شمارا با رنگ آبی‌رنگ اکران می‌دهد.

ارائه جواب‌های کاربردی در کوتاه‌ترین فرصت ممکن: جستجوی معنایی با شعور سریع عبارتی که شما کاوش کردید در کوتاه‌ترین زمان ممکن یکسری سایت مرتبط را ارائه داده و مستقیماً جواب سوالهای شما را علامت میدهد.

پاسخگویی به سوال های: امروزه گوگل و بقیه موتورهای کاوش به یاری جستجوی مفهومی قادرند به سادگی سوال ها متعدد را فهم نموده و برای آن ها مرتبط‌ترین و ظریف‌ترین جواب را ارائه ‌دهند.

شناسایی مطالب بی‌چگونگی: جستجوی معنایی مزایای توسعه یافته‌ای برای موتورهای کاوش به ارمغان می‌آورد که یکی‌از مهم‌ترین آنها شناسایی و رد صلاحیت محتواهای بی‌چگونگی است. در پیشین اکثری از وبسایت‌ها با تکرار بیش تر از حد لغت ها کلیدی در محتوا کوشش داشتند مرتبه بهتری دستیابی نمایند البته طی سال‌های اخیر دستیابی درجه بالا به این آسانی وجود ندارد و گوگل با به کارگیری از الگوریتم‌ها و استراتژی‌های هوشمند و پیچیده خویش چگونگی صفحه های را تفحص و مرتبه‌بندی می‌نماید. ما در‌این نصیب قصد داریم شما را با بعضی از پرکاربردترین و غامض‌ترین استراتژی‌های گوگل آشنا کنیم.

نما سازی مخفی برای معانی (LSI) مخفف latent Semantic Indexing
تخصیص دادن پنهانی( Dirichlet) یا این که LDA مخفف latent Dirichlet Allocation
فراوانی لغت - فراوانی گواهی معکوس (TF-IDF)مخفف Term Frequency-Inverse Document Frequency
موتورهای کاوش با به کارگیری از جستجوی معنایی و الگوریتم جستجوی بر طبق موجودیت entity-based search، میتوانند به شعور صحیح‌تری نسبت به آنچه که ممکن هست مخاطب درپی آن باشد، برسند.

جستجوی معنایی چه اهمیتی در seo داراست؟

شناخت با جستجوی معنایی برای متخصصان seo بسیار اصلی و ضروریست؛ چون باعث می‌شود تا همگام با تحولات موتورهای کاوش پیش پروسه. همانگونه که پیش‌خیس اشاره کردیم، در بعدی‌ مجاورت جستجوی صوتی سهم عظیمی از نتیجه ها کاوش را خواهد داشت؛ از این رو التفات لهجه طبیعی و محاوره انسان در کاوش غیرقابل انکار است و به همین استدلال متخصصان سئو و صاحبان تارنما می بایست به تحولات و تکنیک‌های جستجوی معنایی اعتنا اکثری نمایند. تدبیر از طریق شغل با جستجوی معنایی، نگرش جدیدی را در تولید و ارائه محتوا به شما می دهد. شما باید سناریوهای احتمالی جستجوی یوزرها را پیش‌بینی نمایید و نحوۀ پاسخگویی به کوئری یوزرها را درک نموده و محتوایی که دارنده منزلت مطلوب در جواب یوزرها می باشد را ایجاد کرد نمایید.

جستجوی معنایی چه گونه فعالیت می نماید؟

گوگل در سال 2013 با معرفی الگوریتم مرغ مگس‌خوار نشانه داد که در اینک تغییر‌و تحول نگرش به معنی کاوش میباشد و تلاش دارد تا قصد یوزرها از کاوش را شناسایی و تشخیص دهد. این الگوریتم یکی‌از تبارک‌ترین تحولات بنیادی گوگل از سال 2009 بوده که نتیجه ها آن، نتیجه ها مجاورت‌خیس و مرتبط‌خیس به جواب سوالات است. در واقعیت به‌عوض این که در کاوش به کلمه ها توجه گردد، مضمون‌ آن عبارت درنظر گرفته میگردد. موقتا گوگل در موقتا شغل بر روی داده‌های جستجوی خویش می‌باشد تا علم خویش را نسبت بدین مسئله بی نقص‌خیس نماید. این داده ها به عنوان گراف علم می باشد.

چرا گوگل به جستجوی معنایی عنایت میدهد؟

گوگل سعی داراست با اکران شایسته ترین تارنما‌ها به یوزرها، داده های عددی مخاطبان خویش را ارتقاء دهد و میتواند از تبلیغات درآمد بخش اعظمی کسب نماید؛ از این رو گوگل هر فعالیتی که به اکران نتیجه ها مجاورت‌خیس و بهتر برای یوزرها ختم گردد را دنبال می‌نماید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.